تمپوs

ساخت وبلاگ
لئوناردو داوینچی، نقاش مشهور عصر رنسانس، در کشیدن تابلوی مونالیزا از ترکیب شیمیایی منحصر به فردی برای تولید رنگ استفاده کرده است. به کزارش سایت یورونیوز، دانشمندان با استفاده از تصویربرداری پرتو ایکس توانسته‌اند به ساختار شیمیایی تکنیکی پی ببرند که لئوناردو داوینچی برای ترسیم پرتره مشهور «مونالیزا» استفاده کرده است. کارشناسان می‌گویند یافته جدید نشان می‌دهد که نقاش مشهور و خلاق ایتالیایی در عصر رنسانس احتمالا در زمانی که در اوایل قرن شانزدهم روی نقاشی «مونالیزا» کار می‌کرده، میل به تجربه تکنیک‌های متفاوت داشته است. تیم متشکل از دانشمندان و مورخان هنر در فرانسه و بریتانیا دریافته‌اند دستور ساخت رنگ روغنی که لئوناردو به عنوان لایه ابتدایی و پایه خود برای تهیه تابلوی چوب صنوبر نقاشی مونالیزا استفاده کرده، با دستور دیگر تابلوهای او به لحاظ شیمیایی متفاوت بوده است. ویکتور گونزالس، نویسنده اصلی این مطالعه و شیمیدان در مرکز تحقیقات فرانسه، گفت: «او کسی بود که عاشق آزمایش کردن بود و هر یک از نقاشی‌های او از نظر فنی کاملاً متفاوت است.» دکتر گونزالس که ترکیبات شیمیایی ده‌ها اثر از لئوناردو داوینچی، رامبراند و نقاشان دیگر را مطالعه کرده است، در این باره به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: «در این مورد جالب است که ببینیم در واقع تکنیک خاصی برای لایه رنگ پس‌زمینه مونالیزا وجود دارد.» به طور خاص، محققان در اولین لایه رنگ لئوناردو داوینچی، یک ترکیب شیمیایی نادر به نام «پلومبوناکریت» (Plumbonacrite) پیدا کردند. به گفته آقای گونزالس، این کشف برای اولین بار آنچه را که مورخان هنر پیش از این فقط در حد فرضیه مطرح کرده بودند تایید کرده است؛ اینکه نقاش به احتمال زیاد از پودر اکسید سرب برای غلیظ شدن و کمک ب تمپوs...
ما را در سایت تمپوs دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنج tempos بازدید : 41 تاريخ : شنبه 22 مهر 1402 ساعت: 15:30

کمپانی برد پیت و کمپانی مارگو رابی در حال مذاکره هستند تا تهیه کننده بازسازی فیلم «مرد لاغر» شوند. به گزارش خبرگزای مهر به نقل از ورایتی، ۲ شرکت تولیدی «پلن بی» متعلق به برد پیت و «لاکی چپ» مارگو رابی در حال مذاکره هستند تا بازسازی «مرد لاغر» فیلم کلاسیکی از سال ۱۹۳۴ را انجام دهند. این ۲ کمپانی هنوز با توجه به اعتصاب انجمن بازیگران در مورد بازیگری وارد بحث نشده‌اند؛ با این حال، به گفته منابع، هر ۲ شرکت پیش از شروع اعتصاب انجمن نویسندگان در ماه می جذب این پروژه شده بودند و قصد داشتند حقوق انحصاری مجموعه‌ای از فیلم‌های مهم را تهیه کنند. حقوق «مرد لاغر» به تازگی در دسترس قرار گرفته است. پیش از این قرار بود نسخه بازسازی آن توسط راب مارشال به عنوان کارگردان و با بازی جانی دپ ساخته شود. با این حال برادران وارنر سال ۲۰۱۲ آن را کنار گذاشت. «مرد لاغر» با اقتباس از رمان جنایی دشیل همت، داستانی معمایی درباره زن و شوهری است که برای یافتن یک آشنای گمشده همراه می‌شوند و بعد روشن می‌شود او به قتل رسیده است. این فیلم به کارگردانی دبلیو اس. ون دایک سال ۱۹۳۴ با بازی ویلیام پاول در نقش شوهر نیک چارلز و میرنا لوی در نقش همسرش نورا ساخته شد. «مرد لاغر» نامزد ۴ جایزه اسکار از جمله بهترین فیلم و بهترین بازیگر مرد برای ویلیام پاول شد. برد پیت و مارگو رابی در فیلم «روزی روزگای در هالیوود» تارانتینو و «بابل» دمین شزل هم‌بازی بودند. تمپوs...
ما را در سایت تمپوs دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنج tempos بازدید : 36 تاريخ : شنبه 22 مهر 1402 ساعت: 15:30

بانی‌فیلم: امروز مینا سرلک یکی از دستیار کارگردانان سینمای ایران در سن ۴۴ سالگی درگذشت.
این هنرمند یکی از دستیاران فعال سینمای ایران بود که در پروژه‌های زیادی همکاری داشت.
مینا سرلک در فیلم‌های «بی‌همه چیز»، «آکتور»، «مغز استخوان» و… به عنوان دستیار کارگردان فعالیت کرده بود.، این هنرمند شب گذشته پس از تحمل ماه‌ها رنج ناشی از ابتلا به بیماری سرطان، در سن ۴۴ سالگی درگذشت.
بانی‌فیلم درگذشت این هنرمند را به خانواده محترمش و جامعه سینمایی تسلیت می‌گوید.
روحش شاد باشد.

تمپوs...
ما را در سایت تمپوs دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنج tempos بازدید : 50 تاريخ : شنبه 22 مهر 1402 ساعت: 15:30

مارتین اسکورسیزی در مصاحبه‌ای جدید درباره همکاری دوباره با لئوناردو دی کاپریو و رابرت دنیرو برای فیلم «قاتلان ماه کامل» و چگونگی نجات سینما توسط «باربنهایمر» صحبت کرد. به گزارش مهر به نقل از هندوستان تایمز، مارتین اسکورسیزی برای دومین بار برای «نجات سینما» به یک غول استریم روی آورده است. درام جنایی حماسی وسترن او «قاتلان ماه کامل» با حمایت اپل تی‌وی ساخته شده است، اما مانند فیلم قبلی‌اش «ایرلندی» که با نتفلیکس ساخته شد، ابتدا در سینماها اکران می‌شود. این فیلمساز کهنه کار در مصاحبه‌ای اختصاصی با «هندوستان تایمز» در مورد فیلم جدید خود که برگرفته از کتابی درباره بومیان آمریکایی اوسیج است، دیدار دوباره‌اش با لئوناردو دی‌کاپریو و رابرت دنیرو و نقشی که پدیده «باربنهایمر» در نجات سینما داشت، صحبت کرد. متن کامل مصاحبه را بخوانید: *این واقعیت را کمتر می‌دانند که دنیرو بود که شما را با لئوناردو دی کاپریو، مرد اول جدید فیلم‌هایتان آشنا کرد. آیا «قاتلان ماه کامل» حس یک اتحاد دوباره را ایجاد می‌کند؟ -بله، آنها در فیلم «زندگی این پسر» (۱۹۹۳) با هم نقش‌آفرینی کردند. باب به من گفت باید با این بچه تازه‌کار کار کنم. معلوم شد که لئو از فیلم‌هایی ‌که ما ساختیم لذت می‌برد. من با لئو در«دارو دسته نیویورکی» (۲۰۰۲) کار کردم، سپس در «هوانورد» (۲۰۰۴) با هم کار کردیم و آنجا بود که متوجه شدیم ۳۰ سال اختلاف سنی وجود دارد! اما متوجه شدم که با او نیز همان حساسیت مشابهی که من و باب داشتیم، وجود دارد. ما بی‌باکی مشابهی داشتیم، اراده‌ای برای امتحان کردن چیزهای جدید و در نهایت اعتمادی بسیار بسیار قوی بین‌مان وجود داشت. این یک هدیه است. *به تازگی گفته‌اید با حمایت از صداهای فردی باید سینما را از فیلم‌های کمیک تمپوs...
ما را در سایت تمپوs دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنج tempos بازدید : 36 تاريخ : شنبه 22 مهر 1402 ساعت: 15:30

رئیس سازمان صدا و سیما درباره حضور کمرنگ برخی هنرمندان در تلویزیون، گفت: برخی هنرمندان به‌اشتباه، خودشان حضورشان را در رسانه ملی کمرنگ کرده‌اند. هیچ‌کس از آنها نخواسته است که بروند، بلکه برعکس ما خواستیم که بمانند طرح بدهند، بازی کنند و اجرا کنند. به گزارش ایسنا، پیمان جبلی در مراسم تجلیل از هنرمندان مجموعه نمایشی “عشق کوفی”، تولید اثر نمایشی درباره رویدادها و شخصیت‌های بزرگی چون واقعه کربلا و حضرت سیدالشهدا(ع) را کار دشواری دانست که معمولاً کمتر کسی به سراغش می‌رود، چرا که ممکن است حق مطلب به خوبی ادا نشود، سازنده مورد نقد قرار بگیرد و یا به‌دلیل هزینه‌های سنگین، اصلاً کار تاریخی شروع نشود و یا در میانه راه دچار مشکل شود. او همچنین گفت: همین امر باعث شده که به نظر برسد رسانه ملی، سینما و دیگر نهادها در این زمینه کم‌کار هستند. رئیس رسانه ملی افزود: این‌که بعد از گذشت چندین سال از ساخت سریال مختارنامه، یک اثر نمایشی دیگر درباره واقعه عاشورا ساخته شد، شجاعت، انگیزه بالا و حسی قوی می‌خواهد. رئیس رسانه ملی پرداختن به موضوعات تاریخی و کار کردن برای اهل بیت(ع) و انتقال مفاهیم دینی را به نسل بعد، امری ضروری دانست و ضمن تبریک به نویسندگان جوان و خوش‌قریحه سریال عشق کوفی، اظهار کرد: شما بهترین روش و الگو را برای نزدیک‌شدن به رویدادی چون عاشورا انتخاب کردید؛ به این معنا که از کنار آن عبور کردید، سایه عاشورا روی کار افتاده است و ما خود واقعه را به‌طور مستقیم نمی‌بینیم؛ اما حس و حال کربلا و عاشورا را درک می‌کنیم. وی به سختی‌های رعایت ریزه‌کاری‌های محتوایی در ساخت سریال‌هایی درباره شخصیت‌ها و قهرمانان نیز اشاره کرد و گفت که با همه این‌ها، مخاطب کار را دید و پسندید. لازم است از تمپوs...
ما را در سایت تمپوs دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنج tempos بازدید : 54 تاريخ : شنبه 22 مهر 1402 ساعت: 15:30

خشایار راد بازیگر باسابقه سینما و تلویزیون ضمن مرور خاطرات خود از حضور در مجموعه‌های طنز تلویزیونی، تأکید کرد «بازیگری» را به‌عنوان شغل به‌ هیچ کس توصیه نمی‌کند! خشایار راد بازیگر باسابقه سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با مهر، درباره تازه‌ترین فعالیت‌های خود گفت: به تازگی در سریالی به نام «تصویر آخر» نقش‌آفرینی کردم و پیش از آن هم در یک فیلم سینمایی ایفای نقش داشتم. وی افزود: در حال حاضر فیلمنامه‌ای به نام «مرگ مصلحتی» هم به دستم رسیده که فعلاً در حال مطالعه هستم تا نظر نهایی را درباره آن اعلام کنم. راد درباره حضورهای تلویزیونی خود عنوان کرد: مبنای اصلی کار ما، تقاضا است. اینگونه نیست که ما بتوانیم بگوییم چرا تصمیم گرفته‌ایم در تلویزیون نباشیم. همه چیز بستگی به تقاضا دارد، طبیعتاً گروه‌های تولید، فیلمنامه می‌فرستند و ما هم درباره آن تصمیم می‌گیریم. در این مدت فیلمنامه‌ای برای کارهای تلویزیونی به دستم نرسیده است که بخواهم درباره آن تصمیم‌گیری کنم. این بازیگر که در مقطعی از چهره‌های پرکار تلویزیونی بود، درباره کم‌کاری این سال‌های خود توضیح داد: واقعیت این است که روزی همه ما در دست خداست و من به شخصه به‌شدت به این اصل اعتقاد دارم. اگر قرار باشد اتفاق مثبتی برای من در تلویزیون، سینما و یا تئاتر رقم بخورد، این اتفاق در موعد مقرر رخ خواهد داد. به همین دلیل بابت اینکه تقاضا برای کار کردن من در تلویزیون کمتر شده است، ناراحت نیستم. من از ابتدای کار حرفه‌ای‌ام از خدا مدد گرفته‌ام و تا به امروز هم تسلیم و پیرو دستورات او بوده‌ام. وی افزود: این روزها وقتی در جامعه قدم می‌زنم برخی مردم پیگیر کمدی‌های قدیمی در تلویزیون هستند و از من می‌پرسند چرا آن کارها دیگر تولید و تکرار نمی‌شود. همواره هم تمپوs...
ما را در سایت تمپوs دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنج tempos بازدید : 46 تاريخ : شنبه 22 مهر 1402 ساعت: 15:30

از دهه‌ ۶۰ و ۷۰ سینمای ایران به عنوان دهه‌های طلایی سینما یاد می‌شود،دهه‌هایی که اقبال به سینما در ایران با سینمای کودک پا گرفت و بعدتر با «دونده»،«خانه دوست کجاست،«بچه‌های آسمان» و… جهانی شد.مقایسه آن روزها با سینمای امروز کمی تلخ به نظر می‌رسد اما شاید تلنگری باشد تا بتوان سینمای کودک ایران را در محتوا و جریان‌سازی به آن روزها نزدیک‌تر کرد. به گزارش ایرنا، سخت است باور کنیم سال‌های صف کشیدن جلوی سینما برای خریدن بلیت فیلم گذشته. خصوصا وقتی این صف‌کشیدن خانوادگی و همراه کوچک‌ترها رقم می‌خورد. سال‌هایی که محبوبیت کاراکترها برای بچه‌های قدونیم‌قدی که جلوتر از پدر و مادرهایشان می‌دویدند تا روی صندلی‌هایشان بنشینند، سالن‌های سینما را پر کرده بود. در اواسط دهه شصت، این استقبال باعث فروشی شوکه‌کننده برای سینمای ایران شد. فروشی که بیشتر برای سینمای کودک‌ و‎ نوجوان و برای فیلم‌های کلاه قرمزی، گلنار، دزد عروسک‌‎ها و چند فیلم پرطرفدار دیگر به شکلی اتفاق افتاد که اگر رقم فروش آنها را با بلیت امروز بسنجیم، به عددی بالاتر از ۴۰ میلیارد تومان می‌رسیم. عده‌ای عقیده دارند سینمای کودک‌ و نوجوان ایران بستری برای معرفی ایران به جشنواره‌های بین‌المللی و مجامع جهانی شدهم‌زمان با آن روزهای پرفروغ سینمای کودک و نوجوان، جریانی در حال شکل‌گیری بود که سینمای ایران را با استانداردهای بین‌المللی همسوتر می‌کرد. کم‌کم داشت صدای جایزه ‌گرفتن‌های ایران در جهان به گوش مردم می‌رسید. نامزدی فیلم دونده در جشنواره کن و جوایز متعدد آن از جشنواره لندن و بقیه جشنواره‌ها، سرآغاز اتفاقی بود که منجر شد راجر ایبرت، منتقد سرشناس سینمایی، در نوشته خود در سال ۲۰۲۲ آن را فیلمی مهم و اولین شاهکار سینمای پس از انقلاب تمپوs...
ما را در سایت تمپوs دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنج tempos بازدید : 40 تاريخ : شنبه 22 مهر 1402 ساعت: 15:30

سومین روز از برگزاری دوازدهمین جشنواره سراسری تئاتر خیابانی «شهروند» لاهیجان در حالی برگزار شد که طرح دغدغه‌های محیط زیستی و ابراز همدردی با مادران دلسوخته از دست دادن فرزندانشان در جنگ محتوای اصلی اغلب اجراها را تشکیل می‌داد. به گزارش روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، سومین روز از برگزاری دوازدهمین جشنواره سراسری تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان در حالی پیش روی مخاطبان قرار گرفت که علاوه بر کیفیت بالای اجرای آثار نمایشی برخی از طرح ها و موضوعات نمایش‌های اجرا شده در برگیرنده حال و هوای ویژه ای بود که با استقبال و حسن توجه مخاطبان نیز همراه شد. اجراهای روز سوم جشنواره در حالی با حمایت و همت دست اندرکاران مدیریت فرهنگی و شهری لاهیجان پیش روی تماشاگران قرار گرفت، که کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان تماشاگر ویژه همه نمایش های اجرا شده در بوستان بعثت شهر لاهیجان حضور پیدا کرده بود. این در حالی است که همزمان با برگزاری اجراهای روز سوم یاد و خاطره شهید ابراهیم دلال خوش، شهید علی کاظم سلیمی و شهید محمدرضا توسلی به عنوان سه شهید هنرمند شهر لاهیجان نیز گرامی داشته شد. جمعه بیست و یکم مهرماه و در جریان برگزاری سومین روز دوازدهمین جشنواره سراسری تئاتر خیابانی «شهروند» ابتدا نمایش «شصت» به نویسندگی و کارگردانی رضا ملکی از اصفهان در بوستان بعثت محل اصلی اجرای آثار این دوره از جشنواره اجرا شد. نمایشی که در حال و هوایی نشاط اور و مفرح تلاش کرد تا بخشی از معضلات اجتماعی و زندگی شهری را در قالب تئاتر خیابانی پیش روی مخاطبان قرار دهد. نمایش «خیلی دور خیلی نزدیک» به نویسندگی و کارگردانی مسعود کردی از بروجرد هم جزو آثار شرکت کننده جشنواره در روز سوم بود که با حضور تمپوs...
ما را در سایت تمپوs دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنج tempos بازدید : 41 تاريخ : شنبه 22 مهر 1402 ساعت: 15:30

فیلم'>فیلم کوتاه «بیست‌ویک هفته بعد» جایزه بهترین فیلم کوتاه آسیایی بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی بوسان کره‌ جنوبی را از آن خود کرد. به گزارش رسیده، فیلم کوتاه «بیست و یک هفته بعد» به کارگردانی، نویسندگی و تهیه‌کنندگی نسرین محمدپور که اولین حضور جهانی خود را در بیست و هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی بوسان کره‌ جنوبی تجربه کرد، توانست جایزه اصلی بخش رقابت واید انگل موسوم به «سونجی» که یکی از معتبرترین جوایز جشنواره بزرگ بوسان است، از آن خود کند. بیست و هشتمین دوره جشنواره فیلم بوسان که از ۱۲ تا ۲۱ مهرماه مصادف با ۴ تا ۱۳ اکتبر ۲۰۲۳ در کره جنوبی برگزار شد، در بخش واید انگل، میزبان ۳۹ فیلم مستند و داستانی کوتاه بود. عرضه و پخش جهانی فیلم کوتاه «بیست و یک هفته بعد» بر عهده شرکت هفت چشمه SEVEN SPRINGS PICTURES به مدیریت میلاد خسروی است. بنفشه ریاضی، لیلا حسین زاده، سودابه بهرامی نژاد و پریسا عسگری بازیگران فیلم را تشکیل می‌دهند. عوامل فیلم کوتاه «بیست و یک هفته بعد» عبارتند از: مدیر فیلمبرداری: بهروز بادروج، مدیر تولید: دیاکو خاکی، صدابردار: ایرج نوروزی، طراح صحنه: رضا محمدپور، طراح لباس: عاطفه صالحی، تدوین: عماد خدابخش، دستیار تدوین: مرتضی سوری، صداگذار: زهره علی اکبری، دستیار کارگردان: محمد علی نعمت الهی و متین خیبلی، اصلاح رنگ و نور و جلوه های ویژه بصری : مهران جبلی منشی صحنه: ریحانه فلاح،برنامه ریز: محمد علی نعمت الهی، دستیاران تصویر: معین نجاری، امیر غیور، نیما طرابی و حمید دایی جانی، مسئول دوربین: مهدی فشمی، طراح گریم: سولماز آقاجانی، دستیار گریم: نسیم محمدپور، دستیار لباس: فهیمه تقوی، دستیار صدا : متین شیخ نصر الهی دستیاران صحنه: حسن چرخی و آرین کبیر، مدیر تدارکات: علی اشتری، د تمپوs...
ما را در سایت تمپوs دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنج tempos بازدید : 43 تاريخ : شنبه 22 مهر 1402 ساعت: 15:30

فیلم کوتاه «سامپو» به بیست و یکمین جشنواره جهانی فیلم‌های زنان «مالاگا» اسپانیا راه یافت. «سامپو» به کارگردانی مرضیه ریاحی، تهیه‌کنندگی حسین کاکاوند و نویسندگی مرجان ریاحی به نمایندگی از ایران در جشنواره رقابت می‌کند. به گزارش رسیده، این جشنواره که مختص به رقابت گذاشتن آثار زنان سینماگر است؛ با هدف حمایت از حضور زنان در تولید فیلم و دیده شدن تولیدات سمعی و بصری زنانه برگزار می‌شود. همچنین جشنواره در کنار نمایش فیلم‌ها، جلساتی با هدف بحث در مورد حضور روزافزون زنان در تولید فیلم، حوزه‌ای که در آن شکاف جنسیتی زیادی وجود دارد، بررسی علل و راهبردهای اجتماعی احتمالی آن برگزار می‌کند. بیست و یکمین جشنواره جهانی فیلم‌های زنان «مالاگا» 19 اکتبر تا 5 نوامبر در اسپانیا برگزار می‌شود. تمپوs...
ما را در سایت تمپوs دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنج tempos بازدید : 46 تاريخ : شنبه 22 مهر 1402 ساعت: 15:30

بانی‌فیلم: نتفلیکس قرار است سریالی با محوریت زندگی جی‌اِف‌کِندی رییس جمهور پیشین آمریکا را بسازد. فیلمنامه این سریال، اریک روت است نویسنده فیلمنامه آخرین فیلم مارتین اسکورسیزی یعنی «قاتلان گل ماه». شرکت چرنین هم این تهیه‌کنندگی اجرایی سریال را که در چند قسمت محدود تولید می‌شود برای نتفلیکس انجام می‌دهد. به گزارش بانی‌فیلم به نقل از ورایتی، به گفته برخی منابع، نتفلیکس در حال توسعه یک سریال محدود بر اساس زندگی جان اف. کندی است. ساخت این سریال بر اساس کتاب “جان اف. کندی: رشد در قرن آمریکایی، 1917-1956” اثر فردریک لوگوال خواهد بود. این کتاب در سال 2020 منتشر شده؛ محور فیلمنامه سریال بخش اول کتاب است که به بررسی زندگی کندی از تولد تا زمانی که به عنوان سناتور جوان ایالات متحده از ماساچوست انتخاب شد می‌پردازد. اریک روت برای نوشتن فیلمنامه سریال، به این پروژه پیوسته است. پیتر چرنین و جنو تاپینگ از چرنین انترتینمنت نیز در تهیه اجرایی این سری مشارکت خواهند داشت. در حال حاضر در حال جستجو برای یک مدیر سریال هستند. نمایندگان نتفلیکس درخواست کامنت را فوراً پاسخ ندادند. گفته شده که کمپانی نتفلیکس این سریال را به عنوان نسخه آمریکایی «تاج» در نظر دارد. سریال بسیار موفق «تاج» درباره الیزابت دوم و خانواده سلطنتی بریتانیا بود،. در حال حاضر مشخص نیست که با توجه به تأثیرگذاری خانواده کندی در آمریکا. آیا این سریال همان الگوی «تاج» را دنبال می‌کند که بازیگران مختلف به عنوان شخصیت‌های اصلی در هر دو فصل به ایفای نقش می‌پردازند؟ اریک روت نویسنده بسیار موفقی است. او در سال ۱۹۹۵ جایزه اسکار بهترین فیلمنامه بر اساس اقتباس را برای “فارست گامپ” به دست آورد. او تاکنون برای شش بار نا تمپوs...
ما را در سایت تمپوs دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنج tempos بازدید : 35 تاريخ : شنبه 22 مهر 1402 ساعت: 15:30

«لوئیز گلیک»، شاعر آمریکایی برنده نوبل ادبیات درگذشت. به گزارش ایسنا و به نقل از گاردین،‌ «لوئیز گلیک»‌، شاعر برنده نوبل ادبیات و ملک‌الشعرای سابق ایالات متحده آمریکا در سن ۸۰ سالگی از دنیا رفت. ناشر آثار «گلیک»‌ خبر درگذشت این شاعر را در اطلاع‌رسانی به «آسوشیتدپرس» تایید کرد. «لوئیز گلیک»‌ در سال ۲۰۲۰ برای «صدای شاعرانه متمایزی که با زیبایی ساده تجربه‌های شخصی را جهانی کرده است» به عنوان برنده نوبل ادبیات معرفی شد. به این ترتیب او به نخستین زن آمریکایی تبدیل شد که پس از گذشت ۲۷ سال به عنوان برنده نوبل ادبیات انتخاب شد. «تونی موریسون» نخستین زن آمریکایی بود که در سال ۱۹۹۳ به عنوان برنده نوبل ادبیات معرفی شد. «گلیک» در سال ۱۹۴۳ در نیویورک متولد شد. او در کنار فعالیت به عنوان شاعر، در دانشگاه «ییل» نیز به عنوان استاد ادبیات انگلیسی مشغول به کار بود. «گلیک» اولین اثر خود را با عنوان «ارشد» در سال ۱۹۶۸ منتشر کرد و مدت زیادی نگذشت که به یکی از مهم‌ترین شاعران ادبیات معاصر آمریکا تبدیل شد. او حدود ۱۲ مجموعه شعر و تعدادی مقاله درباره شعر منتشر کرده است. یکی از برجسته‌ترین مجموعه شعرهای این شاعر «زنبق وحشی» است که در سال ۱۹۹۲ منتشر شد و او در آن بازگشت شگفت‌آور زندگی بعد از زمستان را به زیبایی در شعر «دانه‌های برف» توصیف کرده است. «گلیک»‌ در سال ۱۹۹۳ برای مجموعه شعر «زنبق وحشی» که با مضامین رنج، مرگ و تولد دوباره به نگارش درآمده است،‌ جایزه «پولیتزر» را دریافت کرد. «آورنو» دیگر مجموعه شعر مهم «گلیک» که در سال ۲۰۰۶ به چاپ رسید نمایشی از داستان «پرسفونه» و «هادس» خدای مردگان و از اساطیر یونان باستان است. از دیگر آثار قابل‌توجه این شاعر به مجموعه سال ۲۰۱۴ او با عنوان «شب پاکدامن و وفاد تمپوs...
ما را در سایت تمپوs دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنج tempos بازدید : 35 تاريخ : شنبه 22 مهر 1402 ساعت: 15:30

خانه سینما با انتشار بیانیه‌ای کشتار مردم غزه توسط ارتش اسراییل را محکوم کرد.
به گزارش روابط‌ عمومی خانه سینما، در این بیانیه آمده است: «سال‌ها غصب، بدعهدی و کشتار مردم بی‌دفاع فلسطین، شرایط امروز را رقم زده است. مظلومیت‌های بی‌شمار این مردم و آنچه بر سر فلسطین رفته را نباید به واسطه تندبادهای سیاسی امروزِ کشورمان نادیده بگیریم.»

تمپوs...
ما را در سایت تمپوs دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنج tempos بازدید : 33 تاريخ : شنبه 22 مهر 1402 ساعت: 15:30

آدام درایور تجربه رانندگی با ماشین مسابقه قدیمی فیلم «فراری» را وحشتناک خواند و گفت ممکن است با یک اشتباه جانتان را از دست بدهید. به گزارش مهر به نقل از ورایتی، آدام درایور در فرش قرمز «فراری» در شصت و یکمین جشنواره فیلم نیویورک حضور یافت و در نشست مطبوعاتی جشنواره درباره تجربه‌اش از این فیلم سخن گفت. پنه لوپه کروز، شایلین وودلی، گابریل لئونه و سارا گادون در کنار مایکل مان کارگردان «فراری» و درایور، در اولین نمایش فیلم در جشنواره فیلم نیویورک حضور داشتند. اگرچه آدام درایور در درام زندگی‌نامه انزو فراری ساخته مایکل مان که افسانه خودروهای اسپورت را به تصویر می‌کشد بازی کرده است، اما او موفق نشد تا رانندگی یکی از «فراری»‌های دهه ۱۹۵۰ را تجربه کند. به جای آن او یک ماشین «تک صندلی» را راند که برای اتصال دوربین به آن تغییر یافته بود. درایور در پاسخ به این سوال که چطور پشت فرمان آن ماشین اسپورت قدیمی نشسته است، به سادگی پاسخ داد: وحشتناک بود. در اولین نمایش «فراری» در آمریکای شمالی که جمعه شب در جشنواره فیلم نیویورک برگزار شد درایور همچنین به ورایتی گفت: تو را به زمانی دور می‌برد و متوجه می‌شوی که اگر به چپ یا راست بپیچی، مرده‌ای. حداقل خودروهای جدید کمربند ایمنی دارند. درایور در کنفرانس مطبوعاتی فیلم در جشنواره فیلم نیویورک هم این اتومبیل را یک «تابوت متحرک» خواند. او از رانندگی‌اش در یک فرودگاه متروکه در مودنا، ایتالیا یاد کرد و گفت: واقعا می‌شد حس کرد که آن اتومبیل‌ها در برابر یک فراری معاصر چقدر خطرناک هستند. هدف پرت شدن از ماشین بود زیرا امن‌تر از محبوس شدن در این تابوت متحرک محسوب می‌شد. سپس مایکل مان توضیحی درباره این حرف‌های درایور داد و گفت: فکری که مطرح شد این بود که ترجیح تمپوs...
ما را در سایت تمپوs دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنج tempos بازدید : 32 تاريخ : شنبه 22 مهر 1402 ساعت: 15:30

فیلم‌ کوتاه «مداربسته» به جشنواره بین‌المللی فیلم ملبورن راه یافت. به گزارش رسیده، فیلم‌ کوتاه «مداربسته» به کارگردانی سمیرا کریمی و نویسندگی حسن نجم‌آبادی در اولین حضور جهانی خود، به سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم ملبورن استرالیا راه یافت. جشنواره بین‌المللی ملبورن MQFF، یکی از قدیمی‌ترین، بزرگ‌ترین و موفق‌ترین جشنواره‌های فیلم در استرالیاست که سالانه ده‌ها هزار تماشاگر را به خود جذب می‌کند. سی و سومین دوره این جشنواره از 9 تا 19 نوامبر 2023 (18 تا 28 آبان‌ماه 1402) در شهر ملبورن استرالیا برگزار خواهد شد. «مداربسته» دومین فیلم کوتاه سمیرا کریمی است. این فیلم، داستان دو دختر دبیرستانی را روایت می‌کند که در مدرسه با مشکلاتی مواجه می‌شوند. پرنیا لرنی، پریسا حبیبی، مهری آل آقا، نگار طاهری، آویشن صدقی، منصوره کریمی، نادر خواهانی، علیرضا مهابادی و سونیا نوری در این فيلم به ایفای نقش پرداخته‌اند. این فیلم کوتاه در خانه هور تهیه شده و پخش بین‌الملل آن بر عهده کمپانی مستقل مورچه است. تمپوs...
ما را در سایت تمپوs دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنج tempos بازدید : 36 تاريخ : شنبه 22 مهر 1402 ساعت: 15:30

«لوطی» ها و «داش‌مشتی»‌های زمان جنگ با آن روحیه انقلابی که پس از توبه کردن درون خود به وجود آورده بودند فعالیت‌های ویژه با دشمن مقابله کردند چرا که می دانستند «دزدی» مانند صدام برای چه چیزی آمده است. راوی این گفت‌وگو رزمنده‌ای تهرانی است که بیانی متفاوت از جنگ تحمیلی و شهدا دارد. او که به «سردار ذوالفقاری» هم معروف است؛ اعتقاد دارد یکی از گروه‌هایی که در ابتدای تهاجم سراسری رژیم بعثی صدام نقش مهمی در مقابله با دشمن داشتند «لوطی» ها و «داش‌مشتی» های زمان جنگ هستند که کمتر از آنها سخن گفته شده است. قاسم صادقی در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: در دوران انقلاب اسلامی فعالیت‌های انقلابی متعددی در قالب کاسبی از جمله سبزی فروش داشتم. یکی از کارهایم چاپ و توزیع کلیشه‌های امام در سطح تهران بود و نوارهای ایشان را جابجا می‌کردم. در محله هم از شغل پدرم سوء استفاده می‌کردم و سبزی‌ها را لای برگه‌های اعلامیه امام می‌پیچیدم و به دست مشتری‌ها می‌دادم. بسیاری از این افراد شاید نماز نمی‌خواندند، خمس و زکات نمی‌دادند، اما ناموس دوست و وطن دوست و ولایت پذیر بودند.نوشتن خاطرات دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ضرورت دارد. از نکاتی که در نگارش این خاطرات باید توجه کنیم این است که در بیان خاطرات دروغ‌پردازی، غلو و کم و زیادگویی شکل نگیرد تا در آینده دخل و تصرفی در آن نشود. همچنین این خاطرات یک سرمایه برای نسل‌های متعدد است تا آنها با تاریخ کشور آشنا می‌شوند. اگر می‌خواهیم از شهدای ابتدای جنگ بگوییم در قدم اول نقش لوطی‌ها و داش‌متشی‌ها را نباید فراموش کنیم. به این دلیل که وقتی هواپیماهای صدام به ایران حمله کردند امام فرمودند دزدی آمده و سنگی انداخته است. حالا این دزد را چه کسی می‌شناسد؟ افرادی مانند شاهرخ تمپوs...
ما را در سایت تمپوs دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنج tempos بازدید : 42 تاريخ : پنجشنبه 6 مهر 1402 ساعت: 15:46

اعضای انجمن بازیگران آمریکا (SAG-AFTRA) به مجوز اعتصاب در صنعت بازی‌های ویدیویی هم رای دادند. به گزارش مهر به نقل از ورایتی، با کسب رای ۹۸.۳۲ درصد برای اعتصاب علیه ۱۰ شرکت بزرگ بازی‌های ویدیویی، ممکن است اعتصاب بازیگران گسترده‌تر شود. در این رای‌گیری ۳۴۶۸۷ عضو به معنی ۲۷.۴۷ درصد از واجدین شرایط رای داده‌اند. در حالی که این مجوز تضمین کننده توقف کار در بخش بازی‌های ویدیویی نیست اما به مذاکره کنندگان اتحادیه اجازه می‌دهد تا در صورت لزوم اعتصاب خود را گسترده‌تر کنند. دانکن کرابتری-ایرلند از انجمن بازیگران می‌گوید: پس از ۵ دور مذاکره، کاملاً مشخص شده که شرکت‌های بازی‌های ویدیویی مایل نیستند به طور معناداری در مورد مسایل مهمی مانند تورم، استفاده غیرقانونی از هوش مصنوعی و ایمنی مشارکت کنند. وی ضمن اینکه گفت امیدوار است به توافقی در این زمینه دست یابند، یادآوری کرد که اگر این شرکت‌ها مایل به معامله‌ای عادلانه نباشند، ایستگاه بعدی اعتصاب خواهد بود. رای گیری در این زمینه از ۵ سپتامبر آغاز شد و دوشنبه پایان یافت. جلسه بعدی مذاکره از سه‌شنبه آغاز می‌شود. مذاکره برای عقد قرارداد جدید با توجه به مسایلی درباره صدا، ضبط حرکت، بدلکاری و اجرا در بازی‌های ویدیویی، از اکتبر ۲۰۲۲ شروع شده بود. پس از انتشار اخبار مربوط به این رای‌گیری، سخنگوی شرکت‌های بازی‌های ویدیویی در بیانیه‌ای گفت: با حسن نیت به مذاکره برای دستیابی به توافقی که نشان‌دهنده کمک‌های مهم به بازیگران باشد، ادامه می‌دهیم و در بیش از نیمی از پیشنهادها به توافق‌های آزمایشی رسیده‌ایم و به آینده خوشبین هستیم. تمپوs...
ما را در سایت تمپوs دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنج tempos بازدید : 53 تاريخ : پنجشنبه 6 مهر 1402 ساعت: 15:46

ابراهیم دمشناس می‌گوید: تا انسان هست و می‌خواند، نوشتن و ادبیات وجود دارد. تا زمانی که زبان از بیان مقصود باز می‌ماند، ادبیات یار تنهایی آدمی می‌ماند. ادبیات از بین نمی‌رود، پوست می‌اندازد و تجدید ابزار و شمایل می‌کند. این داستان‌نویس در گفت‌وگویی مکتوب با ایسنا درباره‌ آینده بدون ادبیات، اظهار کرد: فکر می‌کنم این، آن اگری نیست که به‌قول مولوی بشود در آن نشست و زندگی کرد، در واقع تحقق آن منوط به یک اگر دیگر است و آن فقدان زبان است که بستر اساسی ادبیات و گونه‌های ادبی‌ است که هر کدام عمری طولانی دارند مگر آنهایی که پس از پیدایش صنعت چاپ خلق شده‌اند که در عین حال در عناصر اساسی خود ریشه در روایات کهن‌تر دارند و نشان از پایداری آنها در زمان و پرسش‌ها و پاسخ‌های مسائل اساسی انسان دارند. او افزود: در اینجا یک عنصر ناشناخته را نادیده گرفته‌ایم و آن هم مخاطب است که در خلق و تداوم اثر ادبی و تشخص نویسنده، موثر است. تا انسان هست و می‌خواند، نوشتن و ادبیات وجود دارد. تا زبان از بیان مقصود باز می‌ماند، ادبیات یار تنهایی آدمی می‌ماند. ادبیات از بین نمی‌رود، پوست می‌اندازد و تجدید ابزار و شمایل می‌کند. ابراهیم دمشناس خاطرنشان کرد: برای من چنین فضایی متصور نیست؛ جهانی که در آن ادبیات وجود ندارد. دست کم من چشم‌اندازی از آن را نمی‌بینم، شاید هوش مصنوعی فرداروزی در کار تولید متون ادبی دخالت کند ولی آن متون در راستایی پیش می‌رود که نمی‌تواند ادبیات باشد یا نوشتن تداوم پیدا کند ولی می‌تواند در خدمت سینما باشد در مقام و موقعیتی پایین‌دستی. با این حال شرایط ما در این جغرافیا به گونه‌ای است که همواره برای معنا داشتن و مقصد داشتن ضروری است که به قلم‌مان تکیه کنیم. تمپوs...
ما را در سایت تمپوs دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنج tempos بازدید : 43 تاريخ : پنجشنبه 6 مهر 1402 ساعت: 15:46

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «اتاقک گلی» گفت: برای ساخت این فیلم به مدت سه ماه با ۴۷۰ رزمنده حاضر در عملیات مرصاد گفت‌وگو داشتم که بیش از ۷۰ ساعت شده است. داود صبوری در گفت و گو با خبرنگار سینمایی ایرنا درباره میزان اقتباس از کتاب‌ها و تالیف‌ها در حوزه دفاع مقدس برای ساخت آثار سینمایی اظهار داشت: این کتاب‌ها به خاطر این‌که اغلب در قالب روایت و خاطره هستند، تبدیل آنها به فیلم‌نامه سخت است. برخی فیلمسازها فقط پیرامون خود را دیده‌اند و براساس خاطره ای که برایشان تعریف شده است، فیلم ساخته اند در صورتی که جنگ و دفاع مقدس به جای توجه به یک قصه، نیازمند نگاه چندجانبه و دیدگاه های مختلف است و برای این که باید حتما به سراغ ۵۰ نفر که در جنگ حضور داشته اند برویم، حرف‌هایشان را بشنویم و جمع بندی آنها را تبدیل به فیلمنامه کنیم. صبوری در ادامه گفت: بازیگران اتاقک گلی با تک تک خانواده‌های شهدای عملیات مرصاد دیدار داشتند تا با حال و هوای شهید در زمان شهادت آشنا شوند و همزادپنداری کنند. مردم با شخصیت‌های فرماندهان دفاع مقدس خیلی بیگانه‌اند صبوری همچنین درباره ساخت آثار سینمایی پرتره فرماندهان شهید از جمله همت، باکری و … ابراز کرد: مردم با شخصیت‌های فرماندهان دفاع مقدس خیلی بیگانه‌اند. از زندگی خصوصی، شرایط و سختی‌هایی که این شهیدان کشیدند خبر ندارند. البته آثار سینمایی در حوزه دفاع مقدس به موضوع شهدای گمنام ساخته شود تاثیرگذاری بیشتری دارد تا این که صرفا محور ما فرمانده باشد. در آثار سینمایی که به فرماندهان دفاع مقدس پرداخته شده است، به جز فیلم سینمایی موقعیت مهدی، سایر آثار اینچنینی اصلا جواب نداده است. فیلم دفاع مقدسی لزوما نیازی به پرداخت صرف به فرمانده ندارد وی همچنین با بیان این‌که فیلم تمپوs...
ما را در سایت تمپوs دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنج tempos بازدید : 38 تاريخ : پنجشنبه 6 مهر 1402 ساعت: 15:46

جوایز فیلم سپتیمیوس آمستردام در کشور هلند، جایزه بهترین فیلم قاره آسیا را به ساخته هومن سیدی اعطا کرد. به گزارش ایسنا به نقل از سینه ایران، هومن سیدی که در مراسم حضور داشت، جایزه بهترین فیلم سینمایی قاره آسیا را برای «جنگ جهانی سوم» دریافت کرد. جوایز سینمایی سپتیمیوس آمستردام از سال گذشته، بهترین های سینمای پنج قاره جهان را در رشته های مختلف نامزد و در مراسمی رسمی جایزه منتخبان خود را در مرکز فرهنگی معتبر رویال آی تی ای آمستردام اعطا میکند. فیلم سینمایی “جنگ جهانی سوم” ساخته هومن سیدی در سه رشته بهترین فیلم، بهترین بازیگر زن (ندا جبرئیلی) و بهترین بازیگر مرد (محسن تنابنده) نامزد دریافت جایزه در قاره آسیا شده بود. تمپوs...
ما را در سایت تمپوs دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنج tempos بازدید : 118 تاريخ : پنجشنبه 6 مهر 1402 ساعت: 15:46